Sindhi Notes
.تمدن جي ماهيت
(كريم بخش چنا)
تاريخ ِ تمدن “ تان هي مضمون كريم بخش چنا جو لکيل آهي،جيكو سندس كتاب ” אسلام
ورتو ويو آهي. هن مضمون ۾ ليکك لکيو آهي ته تمدن عربي ٻولي جو لفظ آهي، جيكو ”مدينه“
۽ ”مدن“ مان نكتل آهي، جنهن جي معنى آهي”شهر“ ۽ تمدني جي معنى آهي ” شهري زندگي
گذאرڻ“. تمدن אسان جي ”אنس“ وאري خصلت جي پيدאئش. تمدن جي خصلت هر אنسان ۾ فطري
طور موجود هوندي آهي. تمدن אنساني فطرت جي هيٺين ٹن אصولن تي مشتمل آهي.
* پنهنجو بچا كرڻ
* هم جنس سان جماعت ۾ رهڻ
* אولاد جي پيدאئش ۽ پرورش كري ،אنساني نسل کي بقا ڏيڻ
ِها آهي ته پکي پ به گڎجي رهن ٿا. אنهن کي هك ٻئي لاِء אحساس ۽ ُ حقيقت کڻ ۽ جيت جڻا
א
پيار آهي. אهڑي طرح אنسان ۾ אها خصلت وڏي حد تائين آهي. تمدني زندگي ۾رهڻ كري هر
هك אنسان کي پنهنجي پاڙيسرين، شهرين ۽ ملكي ماڻهن جي حقن جو خيال رکڻو پوي ٿو.
جنهن كري אنسان پنهنجي زندگي کي پر لطف بڻائي سگھي ٿو. تمدني زندگي ۾ جيكي فرد
پنهنجون ذميوאريون پوريون نٿا كن،تن کي قوم جي طرفان سزא ڏني وڃي ٿي. אيئن ئي قوم
جي خوشحالي لاِء א حكومتن جو بنياد پيو. دنيا جي אبتدא کان ُپا وٺڻ خاطرאنساني جماعتن ۾
وٺي حكومتي سرشتا مختلف پئي رهيا آهن. كن ملكن ۾ شخصي يا جبري حكومت آهي، ته
كن ۾ جمهوري يا عوאمي حكومت آهي.
مطلب ته تمدن کي ٺاهڻ ۾ كروڙين ماڻهن جون كوششون َسون سالن تائين جاري رهيون.
هر هك قوم کي پنهنجون پنهنجون تاريخي ۽ مذهبي روאيتون، طبعي ضرورتون ۽ روحاني
تمنائون آهن. جن جي پورאئي لاِء אنفرאدي ۽ אجتمائي نموني پنهنجين سمورين صلاحيتن سان
كوشش كري ٿي ۽ مختلف قسمن جون سياسي، مذهبي ۽ سماجي جماعتون ۽ אدאرא مختلف فنن
جا طور طريقا، مختلف قسمن جا روאج، خيال ۽ عقيدא אيجاد كري ٿي. אنهن سڀني معاملن کي
گڎي אن قوم جو تمدن چئي سگھجي ٿو. تهذيب ۽ تمدن ۾ אهو فرق آهي تمدن سڄي قوم جي
رسمن، روאجن ۽ אدאرن کي چئجي ٿو ۽ تهذيب فقط هك شخص جي رسمن، عادتن، خيالن. قولن
۽ ڌنڌن کي چئجي ٿو. يا אيئن کڻي چئجي ته تهذيب هك فرد سان لاڳاپيل هوندي آهي ۽ تمدن جو
وאسطوپوري قوم سان هوندو آهي
Comments
Post a Comment