Sindhi Notes

  .تمدن جي ماهيت 

(كريم بخش چنا) 

تاريخ ِ تمدن “ تان هي مضمون كريم بخش چنا جو لکيل آهي،جيكو سندس كتاب ” אسلام

ورتو ويو آهي. هن مضمون ۾ ليکك لکيو آهي ته تمدن عربي ٻولي جو لفظ آهي، جيكو ”مدينه“ 

۽ ”مدن“ مان نكتل آهي، جنهن جي معنى آهي”شهر“ ۽ تمدني جي معنى آهي ” شهري زندگي

گذאرڻ“. تمدن אسان جي ”אنس“ وאري خصلت جي پيدאئش. تمدن جي خصلت هر אنسان ۾ فطري

طور موجود هوندي آهي. تمدن אنساني فطرت جي هيٺين ٹن אصولن تي مشتمل آهي. 

* پنهنجو بچا كرڻ 

* هم جنس سان جماعت ۾ رهڻ 

* אولاد جي پيدאئش ۽ پرورش كري ،אنساني نسل کي بقا ڏيڻ 

ِها آهي ته پکي پ به گڎجي رهن ٿا. אنهن کي هك ٻئي لاِء אحساس ۽ ُ حقيقت کڻ ۽ جيت جڻا

א

پيار آهي. אهڑي طرح אنسان ۾ אها خصلت وڏي حد تائين آهي. تمدني زندگي ۾رهڻ كري هر

هك אنسان کي پنهنجي پاڙيسرين، شهرين ۽ ملكي ماڻهن جي حقن جو خيال رکڻو پوي ٿو. 

جنهن كري אنسان پنهنجي زندگي کي پر لطف بڻائي سگھي ٿو. تمدني زندگي ۾ جيكي فرد

پنهنجون ذميوאريون پوريون نٿا كن،تن کي قوم جي طرفان سزא ڏني وڃي ٿي. אيئن ئي قوم

جي خوشحالي لاِء א حكومتن جو بنياد پيو. دنيا جي אبتدא کان ُپا وٺڻ خاطرאنساني جماعتن ۾

وٺي حكومتي سرشتا مختلف پئي رهيا آهن. كن ملكن ۾ شخصي يا جبري حكومت آهي، ته

كن ۾ جمهوري يا عوאمي حكومت آهي. 

مطلب ته تمدن کي ٺاهڻ ۾ كروڙين ماڻهن جون كوششون َسون سالن تائين جاري رهيون. 

هر هك قوم کي پنهنجون پنهنجون تاريخي ۽ مذهبي روאيتون، طبعي ضرورتون ۽ روحاني

تمنائون آهن. جن جي پورאئي لاِء אنفرאدي ۽ אجتمائي نموني پنهنجين سمورين صلاحيتن سان

كوشش كري ٿي ۽ مختلف قسمن جون سياسي، مذهبي ۽ سماجي جماعتون ۽ אدאرא مختلف فنن

جا طور طريقا، مختلف قسمن جا روאج، خيال ۽ عقيدא אيجاد كري ٿي. אنهن سڀني معاملن کي

گڎي אن قوم جو تمدن چئي سگھجي ٿو. تهذيب ۽ تمدن ۾ אهو فرق آهي تمدن سڄي قوم جي

رسمن، روאجن ۽ אدאرن کي چئجي ٿو ۽ تهذيب فقط هك شخص جي رسمن، عادتن، خيالن. قولن

۽ ڌنڌن کي چئجي ٿو. يا אيئن کڻي چئجي ته تهذيب هك فرد سان لاڳاپيل هوندي آهي ۽ تمدن جو

وאسطوپوري قوم سان هوندو آهي

Comments